Strah pred javnim nastopanjem

Če vam misel, da morate spregovoriti z drugimi, nekaj predstavljati in zagovarjati ali pa nastopiti pred občinstvom, dvigne vse dlake na telesu, niste edini. Strah pred (javnim) nastopanjem ali glosofobija predstavlja obliko socialne anksioznosti, raziskave pa kažejo, da jo doživlja približno 75% ljudi. Nekateri od strahu doživijo panični napad, vendar imajo lahko že milejše oblike strahu hude posledice.


Strah pred nastopom v javnosti lahko človeku preprečuje, da s svetom deli svoje ideje, svoje delo in morda predstavi rešitve, ki bi lahko marsikomu pomagale.


Najpogostejši telesni znaki, ki spremljajo strah pred nastopanjem pred drugimi

• razbijanje srca in visok pritisk,
• potne in hladne roke,
• pomanjkanje zraka,
• suha usta in zategnjeno grlo,
• tresenje rok, nog, ustnic in glasu,
• rdečica in
• slabost in neprijeten občutek v želodcu.


Vzroke najdemo v naslednjih dejavnikih:

1. Fiziologija

Anksioznost povzroči vzburjenje avtonomnega živčnega sistema, ki se odzove na potencialno ogrožujoč dogodek. Ko se naše telo sooči z grožnjo, se samodejno pripravi na bitko, beg ali zamrznitev. Vzburjenje živčnega sistema privede do čustvenega odziva strahu, ki onemogoči, da bi se med nastopom počutili prijetno in varno.

2. Misli

Naslednji faktor vključuje posameznikova prepričanja o javnem nastopanju in pogledu samega nase kot govorca. Strah se pogosto pojavi, ko posameznik nima dobre samopodobe, ni prepričan v svoje sposobnosti, ima z nastopanjem slabe izkušnje iz preteklosti in se pogosto primerja z drugimi.

3. Situacija

Ne glede na karakterno predizpozicijo za anksioznost obstajajo situacije, ki vsakega človeka spravijo v nekoliko neugoden položaj. Pomanjkanje izkušenj, ocenjevanje, razlika v družbenem statusu med govorcem in občinstvom, nove ideje, ki so lahko izpostavljene preizpraševanju ali enostavno nepoznani ljudje, lahko povzročijo večjo stopnjo strahu.

4. Spretnosti

Nekateri ljudje so že po naravi zelo spretni govorci, vendar tukaj bolj kot kjerkoli velja pravilo »Vaja dela mojstra, če mojster dela vajo«. Večkrat je posameznik izpostavljen nastopu pred drugimi, bolj se bo v situaciji počutil udobno in sproščeno.


Soočanje s strahom

Po mnenju strokovnjakov strah pred javnim nastopanjem najbolje odpravi temeljita priprava. Obstaja več načinov, kako se učinkovito pripraviti na nastop. Nekateri izmed njih so dobro poznavanje teme, večkratno ponavljanje govora pred ogledalom ali bližnjimi ter vizualizacija, pri kateri korak za korakom v mislih pregledamo situacijo in poskušamo odpraviti neprijetna občutja. Dobro je, da ne razmišljamo o tem, kaj bi šlo lahko med nastopom narobe, ampak se poskušamo osredotočiti na pozitiven izzid.

Če pri obladovanju težave potrebujete pomoč, se lahko obrnete na kognitivno-vedenjskega terapevta, ki vam bo pomagal ob spreminjanju misli, ki sprožajo strah, z bolj pozitivnimi mislimi, ki vas pomirjajo. Ravno tako vas lahko nauči relaksacijskih tehnik in vam pomaga, da z vašim strahom postopoma soočite v varnem in kontroliranem okolju.



Morda bi vas zanimalo še:
Vse o anksioznosti
Samoocenjevali test anksioznosti
Eva Hrovat Kuhar, univ. dipl. psih., VKT, partnerska in družinska terapevtka

Seznam certificiranih psihoterapevtov




Imate za nas kakšno vprašanje ali potrebujete pomoč pri izbiri pravega terapevta zase?

Pokličite nas
041 55 82 82*
Ta stran uporablja piškotke. Več
Strinjam seNe strinjam se