10 znakov, da je čas za obisk psihoterapevta

Vsi se kdaj pa kdaj znajdemo v obdobjih povečanega stresa, potrtosti, žalovanja in razburjenosti. A kako naj vemo, kdaj je čas, da se po pomoč obrnemo k psihoterapevtu?
Odgovor je pravzaprav preprost – takoj, ko dobimo občutek, da je težava tako velika, da se sami z njo ne moremo učinkovito spoprijeti oz. da nas naša stiska začenja ovirati pri normalnem funkcioniranju v življenju.


Da boste pri sebi ali drugih lažje presodili, kdaj je čas za obisk psihoterapevta, smo za vas pripravili opise naslednjih 10 znakov:

1. Ne uživate več v stvareh, ki so vas včasih veselile
Od nekdaj ste radi hodili v hribe, igrali košarko s prijatelji, klepetali na kavi s prijateljicami ali pa uživali v branju knjig, kar naenkrat pa so vam ljube aktivnosti postale nezanimive, odveč, morda celo prenaporne? Včasih se naša zanimanja spremenijo z razlogom, včasih pa enostavno ne vemo, zakaj smo izgubili veselje za stvari, ki so nas včasih radostile. Pogosto je to lahko znak splošnega nezadovoljstva z življenjem, lahko pa je celo simptom depresivnosti. Obisk psihoterapije je v tem primeru smiseln, saj vam psihoterapevt pomaga pri iskanju vzrokov za tako počutje ter vas vodi na poti doseganja pozitivnih sprememb.

2. Pogosto doživljate intenzivna čustva
Dnevno prekipevanje od jeze, utapljanje v žalosti, panični napadi … Medtem ko so občasna močnejša doživetja nekaj normalnega in so povezana z določenimi izjemnimi dogodki (npr. žalovanje ob smrti bližnje osebe), je pogosto doživljanje močnejših čustev lahko simptom težave, ki je sami ne boste zmogli obvladati. Ker obstaja nevarnost, da neobvladljiva čustva sčasoma eskalirajo do mere, ko postanejo ogrožujoča za vas in ljudi v vaši bližini, je smotrn obisk psihoterapevta, ki vam bo pomagal povrniti vaše čustvovanje nazaj v ravnovesje.

3. Izgubili ste nekaj ali nekoga pomembnega
Vsaka izguba prinese v naše življenje določeno spremembo, s katero različni ljudje različno dobro shajamo. Bodisi gre za izgubo službe ali velike poslovne priložnosti, za izgubo nam pomembne osebe v obliki selitve, ločitve, razhoda ali smrti … prav vsi v tem težkem obdobju potrebujemo določeno mero podpore. Nekateri jo v zadostni meri dobijo s strani prijateljev in družine, spet drugi pa odreagirajo tako, da se zaprejo vase in odklanjajo vsako bližino. Pogovor s psihoterapevtom bi koristil še posebno slednjim, saj ljudje svoje občutke pogosto lažje zaupamo nekomu, ki je zavezan k molčečnosti in je tam zato, da nam objektivno prisluhne. Psihoterapija je še posebej priporočljiva za tiste, ki ste v kratkem časovnem obdobju doživeli večje število izgub in zato čutite, da ste zaradi žalovanja popolnoma ohromeli.

4. V službi vas kritizirajo
Poslabšanje delovne produktivnosti je pogost pojav med ljudmi s psihičnimi stiskami. Se od dela, ki vas je nekoč sicer veselilo, počutite vedno bolj odtujeni? Vam je drastično upadla koncentracija in vam misli neprestano bežijo drugam? Vas nadrejeni pogosto kritizirajo, da dela niste opravili dovolj dobro? Glede na to, da odrasli velik del svojega časa preživimo v službi, je še kako pomembno, da se na svojem delovnem mestu počutimo dobro. Pogovor s psihoterapevtom vam lahko pomaga pri odkrivanju in odpravljanju vzrokov za nezadovoljstvo ter izboljševanju vaše produktivnosti in medosebnih odnosov v sodelavci.

5. Zlorabljate alkohol ali droge, da bi se počutili boljše
Pogosto poseganje po alkoholu, drogah in drugih substancah ali pa zgolj pogosto razmišljanje o njihovi zlorabi so lahko znak, da imate težave s soočanjem z neprijetnimi čustvi. Sem spadata tudi prenajedanje s hrano in stradanje. Če imate občutek, da ne zmorete več obvladovati teh vedenj ali pa ne zmorete prenehati z njimi navkljub negativnim posledicam, gre lahko za resnejšo težavo (zasvojenost ali kompulzivno motnjo), ki zahteva strokovno obravnavo.

6. Doživljate simptome bolezni kljub temu, da ste fizično zdravi
Tako misli kot čustva vplivajo na naše fizično telo. Glavoboli, razdražen želodec, pogosti prehladi, upad libida… Če že dlje časa trpite za fizičnimi simptomi, za katere vaš zdravnik ne najde vzroka, je morda čas za obisk psihoterapevta. Če so vaši simptomi posledica dolgotrajnega stresa, vam bo psihoterapevt pomagal pri iskanju ustreznih načinov za razbremenitev. V kolikor obstaja sum, da so fizični simptomi posledica resnejše duševne motnje, pa se velja o tem pogovoriti tudi z osebnim zdravnikom.

7. Vaši odnosi z drugimi ljudmi so težavni
Imate težave z vzpostavljanjem odnosov z novimi ljudmi ali pa le stežka vzdržujete obstoječe vezi s prijatelji? Ste velikokrat v konfliktu s partnerjem, družinskimi člani ali sodelavci? Psihoterapevt vam lahko pomaga pri odkrivanju vzrokov za takšne težave, ki pogosto izvirajo iz naših najzgodnejših izkušenj v primarni družini. Nauči pa vas tudi boljše komunikacije, tako verbalne kot neverbalne, ki predstavlja najpomembnejši element vseh medosebnih odnosov. Če ste v svojem partnerskem odnosu nezadovoljni ali razmišljate o razhodu, pa se lahko s partnerjem odločita tudi za obisk partnerske oz. zakonske psihoterapije.

8. Izogibate se socialnim stikom
Obstaja razlika med introvertiranostjo in izolacijo. V kolikor se izogibate socialnim stikom, ker vas bližina drugih ljudi vznemirja ali plaši, je obisk psihoterapevta zelo koristen, saj morda trpite za socialno anksioznostjo. Ljudje smo socialna bitja, izogibanje socialnim dogodkom pa lahko negativno vpliva na naše življenje ter nas ovira pri vsakdanjih aktivnostih, kot je zahajanje v javne prostore, druženje s prijatelji in družinskimi člani, prisostvovanje na službenih sestankih ali obisk zaposlitvenega razgovora.

9. Zgodila se vam je travmatična izkušnja
Že res, da čas celi rane, vendar je zmotno pričakovati, da bo čustveni pretres ob doživeti travmi minil sam od sebe. Ne glede na to, ali vas še vedno bremeni dogodek iz preteklosti, kot je npr. zloraba v otroštvu, ali pa se vam je nekaj strašnega zgodilo le nedolgo tega, je psihoterapija prava rešitev. Psihoterapevtom vam bo pomagal predelati čustveni naboj, ki je ostal kot posledica travme, ter vas naučil ustreznih načinov spoprijemanja z njenimi posledicami.

10. Želite bolje razumeti samega sebe
Psihoterapija je primerna tudi za vse tiste, ki želite zgolj bolje razumeti same sebe. Zakaj si vedno izbirate neprimerne partnerje, zakaj ponavljate vedno iste vzorce, zakaj vas vaša kariera več ne izpolnjuje…? Razumevanje, zakaj počnemo, mislimo in čutimo določene stvari na način, ki nam morda več ne ustreza, je namreč prvi korak na poti k pozitivni spremembi in razvoju naših skritih potencialov.


Morda bi vas zanimalo tudi:
Znani so povedali o svojih duševnih težavah
7 mitov o psihoterapiji
Kako izbrati najboljšega psihoterapevta zase?

Preverite seznam certificiranih psihoterapevtov in specializantov

Ta stran uporablja piškotke. Več
Strinjam seNe strinjam se