"Psihodieta" - inovativni psihološki program za izgubo odvečne teže

Na naše prehranjevalne navade vpliva mnogo faktorjev: evolucijski, socialni, kulturni, verski, družinski, ter nenazadnje individualni, katerega pomemben del so psihološki faktorji in vplivi. Slednji so ključni vir za uspešno zdravljenje motenj hranjenja kot so anoreksija, bulimija in kompulzivno prenajedanje, v zadnjih letih pa se psihološki in psihoterapevtski pristopi vključujejo v shujševalne programe in pomembno pripomorejo k doseganju trajnejših rezultatov.

DIETE IMAJO ČASOVNO OMEJITEV REZULTATOV
 

Časovno omejene diete lahko prinesejo le časovno omejene rezultate. Poleg tega, da so nekatere izmed popularnih diet, zelo nevarne za zdravje, zaradi njihove restriktivne osnove ne moremo pričakovati, da se jih bi držali leta, morda celo vse življenje. Po končani dieti se navadno vrnemo k starim prehranjevalnim navadam, kilogrami se vrnejo, ponavljajoča se obdobja prisilnih strogih omejitev in sproščenosti s slabo vestjo, pa prinašajo hude udarce za že tako slabo samopodobo ter odnašajo upanje, da bo kdaj drugače.

VISOK VPLIV DUŠEVNIH VZROKOV


Na povišano telesno težo in na prekomerno prehranjevanje navadno gledamo kot na osnovno težavo in jo skušamo odpraviti z manjšim vnosom kalorij in povečano telesno aktivnostjo. Takšen vidik je nemalokrat napačen, prekomerno prehranjevanje in posledična odvečna telesna teža sta dostikrat simptom drugih težav. Najpogosteje prekomerno prehranjevanje služi zapolnjevanja čustvene praznine ter potlačevanju neprijetnih čustev, dostikrat pa je tudi posledica kroničnega stresa in preobremenjenosti, depresije ali anksioznosti, v ozadju pa so lahko kompleksne težave z medosebnimi odnosi, na delovnem mestu, finančne težave, travmatične izkušnje iz preteklosti in seveda tudi fizične bolezni. Če torej nekdo ignorira celosten vidik svoje težave in se zaplete v krog mučnih diet in se prisiljuje v telesno aktivnost, katera se mu močno upira, največkrat vodi bitko proti samemu sebi, katera je obsojena na neuspeh.

POMEN MOTIVACIJE IN OSEBNOSTNIH SPREMEMB


Dolgoročna izguba odvečne telesne teže torej pogosto ni osnovana na preprosti matematiki: manj zaužitih kalorij, več porabljenih kalorij, torej manj hrane, več gibanja, pač pa moramo v to enačbo vključiti še motivacijo in celostno osebnostno spremembo ter znotraj tega psihološke dejavnike, ki pripomorejo k odvečni telesni teži, oziroma preprečujejo njeno zmanjšanje.


INOVATIVNI PSIHOLOŠKI PRIGRAM "PSIHODIETA"


Poudarek na obravnavi psihološke komponente prekomerne telesne teže se v zadnjih letih razširja tudi v Sloveniji. Za vsakodnevne spremembe in vztrajanje pri njih, je potrebno ogromno motivacije, ki je čisto psihološki proces, odvisen in prepleten z našimi psihološkimi značilnosti, potrebami, cilji in željami, okoljem, ki nas obdaja ter našo percepcijo sebe in okolja. Zato je poudarek pri programu »Psihodieta«, enemu od inovativnih psiholoških programov za izgubo odvečne telesne teže, ravno na procesu pridobivanja zadostne motivacije ter odpravo blokad v tem procesu in na psihološki povezavi med odnosom do sebe ter telesno težo (prepoznavanje in primerno izražanje neprijetnih čustev, odkrivanje lastnih disfunkcionalnih prepričanj in drugih vzrokov, ki vzdržujejo prekomerno telesno težo, spoznavanje načinov, na katere lahko spremenimo življenjski slog ter izboljšamo samopodobo...). Seveda ne smemo predpostavljati, da se bo telesna teža pričela manjšati brez sprememb na področju prehranjevanja in telesne aktivnosti, zato so v program vpletene tudi teme in izkustvene ugotovitve o tem, zakaj večina diet ne deluje, kako prepoznamo in zaustavimo čustveno prehranjevanje in prenajedanje, kateri način prehranjevanja in telesne vadbe nam najbolj ustreza ter kakšni so vzroki našega odpora do dolgoročnih sprememb in kako jih odpraviti.

Program »Psihodieta« vodi Alja Fabjan, integrativna psihoterapevtka in doktorandka zakonske in družinske terapije

Prenesi eRevijo

Za dobro duševno zdravje, št.2

Prenesi
Ta stran uporablja piškotke. Več
Strinjam seNe strinjam se