Za prijetnejši začetek šolskega leta

Počitnice se iztekajo, začenja se novo šolsko leto, ki običajno prinese precej sprememb za vso družino. V človeški naravi je že tako, da smo vsi raje sproščeni in brez obveznosti, pa vendar vemo, da to ne more trajati večno. Nekaterih staršev in otrok vrnitev v šolo ne skrbi preveč, medtem ko se drugi soočajo s strahom in zaskrbljenostjo. Kot pri večini stvari je tudi ob začetku šolskega leta za čim lažji prehod ključno dobro načrtovanje.

Počitnice zaključimo doma

Vedno je dobro, da zaključimo počitnice doma. Če smo bili kje na dopustu, se vrnimo domov vsaj nekaj dni pred prvim šolskim dnem.  Če se vrnemo zadnji dan pred začetkom šole in moramo naslednji dan že v službo, to doživimo kot pravi šok – podobno kot če bi skočili v ledeno vodo. 
Skupaj z osnovnošolcem pregledamo, katere šolske potrebščine so še uporabne od lanskega leta in pravočasno kupimo vse, kar otrok potrebuje za šolo. 

Z branjem in kulturnim udejstvovanjem ustvarimo lažji prehod v šolske klopi

Z otroki lahko obiščemo različne kulturne prireditev in ustanove, npr. muzej ali galerijo in na ta način otrokove možgane počasi »prestavimo« v šolski način razmišljanja.
Spodbujajmo otroke, naj pred začetkom šolskega leta preberejo vsaj eno knjigo. Med poletjem so otroci manj brali, zato je dobro, da predvsem pri mlajših otrocih na zabaven način ponovno vpeljemo branje ob začetku šolskega leta in s tem poskrbimo za lažji prehod k obveznostim in učenju. Skupaj z otrokom izberemo lahkotno branje in zabavne knjige. Branje je lahko na primer tudi zabaven del večera, ki ga družina preživi skupaj. Beremo lahko izmenično na glas, pri tem spreminjamo glasove in posnemamo živali in druge zvoke iz narave.


Pogovor z otroki

Z otroki se pogovarjamo o začetku novega šolskega leta. Pogovorimo se o tem, kaj lahko pričakujejo prvi šolski dan, še zlasti, če gre otrok prvič v osnovno ali v srednjo šolo. Iskreno se pogovorimo o otrokovih čustvih in morebitnih skrbeh ob vrnitvi v šolo. Otroke lahko skrbijo različne stvari: kakšni bodo novi učitelji, ali bodo sami kos večjim zahtevam v višjem razredu, lahko jih skrbi tudi nadlegovanje in med-vrstniško nasilje. Pri tem naj starši pokažejo, da otrokove skrbi jemljejo resno, jih spodbujajo k čim bolj samostojnemu reševanju problemov in jim dajo občutek, da jim stojijo ob strani ter da se nanje vedno lahko obrnejo po pomoč.

Pomembnost rutine

Približno en teden pred začetkom pouka začnemo uvajati novo rutino. Med počitnicami gredo otroci običajno kasneje v posteljo, zjutraj jim ni treba zgodaj vstati. Da bi jim olajšali začetek šolskega leta, začnemo s spremenjenim urnikom odhoda v posteljo in vstajanja že prej. Tako bo vse potekalo bolj gladko in z več dobre volje. 

Ponovno postavimo pravila o času, ki ga otroci preživijo pred različnimi zasloni. Skupaj z otroki naredimo urnik za igranje igric, gledanje TV in uporabo telefona in  računalnika. Če urnik naredimo že pred koncem počitnic in bodo pri tem sodelovali tudi otroci, bomo imeli manj težav, zavijanja z očmi in prepirov, ko se bo začelo novo šolsko leto. Dobro je, da družinski dogovor tudi zapišemo, saj na ta način zožimo prostor za pregovarjanje.

Otroke, ki jih vrnitev v šolske klopi še posebej skrbi, spodbujajmo in ne kažimo še lastne zaskrbljenosti, čeprav nas je morda strah novega šolskega leta, prepirov zaradi učenja in domačih nalog. Otrokom smo najboljše in prvo ogledalo prav starši. Namesto, da nas pretirano skrbi, jim povejmo, da so počitnice sicer čudovite, ampak tudi vrnitev na delo in v šolo ni nobena drama. Spomnite jih, da bodo spet videli sošolce, po šoli pa bodo ob dobri organizaciji časa lahko počeli tudi stvari, ki jih veselijo.  Skupaj z otrokom postavimo realistične cilje za novo šolsko leto in načrtujmo drobne korake, po katerih bo dosegel zastavljeni cilj.

Če opažamo, da si otrok ne zna razporediti časa, mu pri tem pomagamo. Skupaj naredimo urnik šolskih in obšolskih dejavnosti. Kadar ugotovimo, da za učenje porabi preveč časa, pa si kljub temu ne zapomni snovi, je zelo verjetno, da se naš otrok ne zna učiti. V takem primeru je lahko dobrodošla in učinkovita pomoč strokovnjaka.

Kaj je torej najbolj pomembno, kar lahko na začetku šolskega leta naredimo starši?

Za otroke in odrasle je zelo pomembna struktura. To pomeni, da vsi bolje funkcioniramo, če imamo med delovnim tednom dobro načrtovane urnike. Otrok mora vedeti, kdaj je čas za delo in kdaj za zabavo. Učenje je namreč delo in tudi, če otroku nekaj ne »paše«, mora to kljub temu narediti.
Prav je, da vemo in to zelo jasno povemo tudi otroku, da je šola in šolsko delo predvsem otrokova naloga in otrokova skrb. Pri tem pa otrokom nudimo podporo in zavedanje, da smo jim vedno pripravljeni pomagati.
Na otroka vedno glejmo kot na celostno bitje. Ni samo učenec, šola in ocene naj ne bodo edini predmet pogovorov. Pokažite zanimanje še za druga področja njegovega življenja – s kom se druži, kaj rad počne, katero glasbo posluša, katere igrice rad igra ... počnite kaj od tega skupaj. 
Super je, da ga spodbujamo, ampak otrok ne bi nikoli smel čutiti, da je njegova vrednost v naših očeh odvisna od dosežkov v šoli. Najpomembnejša stvar, mnogo bolj pomembna od ocen, spričeval ali akademskih nazivov je pristen in dober odnos z ljudmi, ki jih imamo najraje na svetu – in to so prav gotovo naši otroci.

Prispevek je pripravila spec. transakcijske analize Manja Kristanc.

Prenesi eRevijo

Za dobro duševno zdravje; št. 9, oktober 2022

Prenesi
Ta stran uporablja piškotke. Več
Strinjam seNe strinjam se