Ne googlajte simptomov duševnih težav

Vsi imamo radi »strička« Googla. K njemu se zatečemo takoj, ko imamo kakšno vprašanje, dilemo, sploh če je le-ta zdravstvene narave. Pa je to res rešitev? Ali pa smo potem še bolj prestrašeni in se ne počutimo nič bolje? Je lahko takšno vedenje tudi nevarno, še posebej v primeru duševnih težav in kako ga lahko ustavimo?

Mnogo ljudi preverja svoje stanje po spletu in dandanes je informiranost veliko večja kot je bila nekoč. Problem se lahko pojavi, ko iščemo nam lastne simptome in si postavljamo samo-diagnoze. Brskanje po spletu običajno rezultira v ogromnem številu zadetkov in informacij, ki lahko naše stanje prikazujejo veliko bolj resno, kot je v resnici. To seveda v nas vzbuja še več dvomov in nepotrebnega strahu. Strokovnjaki bodo diagnozo postavili le na podlagi pregleda, ciljanih vprašanj ter dodatnih diagnostičnih pregledov. Zato se ne nanašajmo le na »googlanje«.

Zakaj je samo-diagnoza nevarna za duševno zdravje

Ena večjih težav pri samo-diagnosticiranju na spletu je, da nam lahko prepreči, da bi poiskali strokovno pomoč. Nekdo, ki si na podlagi informacij z nekaj spletnih strani samo-diagnosticira anksioznost, lahko poskusi poiskati ustrezna zdravila na "sivem trgu", ne da bi se obrnil na strokovnjaka za duševno zdravje, ki bi ga pregledal in podal strokovno diagnozo njegovega stanja. Številna stanja duševnega zdravja niso črno-bela. Le ustrezno usposobljen strokovnjak ve, kakšna psihoterapija ter kakšna zdravila bi lahko varno in učinkovito pomagala v posameznem primeru.
Vsi bi se morali zavedati, da nismo strokovnjaki za duševno stanje. Ne smemo si sami postavljati diagnoz ali še huje, se zdraviti sami, ob tem pa ne vedeti, kaj se nam pravzaprav dogaja. Tako se lahko npr. preveč prestrašimo ali nasprotno, sploh ne poiščemo pomoči, čeprav bi jo potrebovali. Za duševno zdravje je potrebna strokovna vpletenost, bodisi v obliki terapije, zdravil ali obojega.

Hipohondriki, pozor!

Za hipohondrike (ljudje z zdravstveno tesnobo, ki pogosto verjamejo, da imajo številne bolezni oz. da je z njimi nekaj hudo narobe) pa je njihovo duševno zdravje ob googlanju simptomov in samo-diagnostiki še bolj izpostavljeno različnim tveganjem. Misli se lahko prelevijo v katastrofalno razmišljanje, zamišljanje najslabšega scenarija in vstop v začaran krog tesnobe. Čeprav se nam morda zdi pomirjujoče, če pregledujemo svoje simptome in iščemo »odgovore«, nas lahko to tudi po nepotrebnem straši.
Ne pozabimo, da imajo številna fizična in psihološka zdravstvena stanja simptome prekrivanja. Če beremo o simptomih, ki so splošnejši od specifičnih, nas lahko to hitro prepriča, da si potrdimo najdeno samo-diagnozo.

Kako »ne-googlati«

Čeprav je nekatere navade težko izkoreniniti, se je potrebno zavedati, da čim dalj bomo iskali zdravstvene odgovore na spletu, težje bomo s tem prenehali.

Postavimo si časovne omejitve

Pomoč pri odpravljanju navade »googlanja« je lahko aktivno omejevanje časa, ki ga posvetimo spletnemu iskanju simptomov. Če si nastavimo merilnik časa oz. štoparico, ki nas opozori, ko je preteklo določeno število minut, ki smo jih določili, je to lahko dober način, da preverimo sebe ter predstavlja prakso samoomejitve. Držimo se časovnih omejitev in se poskušajmo popolnoma izogniti raziskovanju izven določenega omejenega časa.

Uporabite motilce pozornosti

Naslednja metoda, ki preprečuje samo-diagnosticiranje, je odvračanje pozornosti. Ko si zaželimo brskanja po spletu in simptomih, se preusmerimo k aktivnostim, ki smo si jih predhodno določili in h katerim bi se zatekli: športna aktivnost, obisk prijatelja, gledanje filma, pospravljanje…

Pogovorite se s strokovnjakom

Če imamo težave z omejevanjem ali ustavljanjem vedenja, se odločimo za pogovor s strokovnjakom za duševno zdravje. Če lahko odprto razpravljamo o svojih razmišljanjih in strahovih s terapevtom v varnem okolju, lahko močno zmanjšate zdravstveno tesnobo in simptome hipohondrije.

Oglejte si
naše terapevte

Nismo sami

Mnogi od nas »googlajo« simptome. V tem nismo sami! Samo-diagnosticiranje je lahko nevarno in vsekakor je najbolje, da diagnosticiranje prepustimo strokovnjakom. Če mislimo, da imamo težave z duševnim zdravjem, ne odlašajmo in se obrnimo na strokovnjaka za ustrezno diagnozo in ustrezno zdravljenje in pomoč, tako da se bomo ponovno znašli na pravi poti.

Prirejeno po Talkspace.com; Stop Googling Your Symptoms: How Self-Diagnosis is Dangerous
Fotografija: Lauren Edvalson, Unsplash

Morda bi vas zanimalo še
Kako spodbuditi k psihoterapiji sebe ali bližnjega, ki jo potrebuje